joi, 21 februarie 2008

Primele fotografii prin stenopă

În extrema opusă obiectivelor de zeci de mii de euro cu lentile multistratificate şi tratate cu zeci de substanţe care mai de care mai consumatoare de litere din tot alfabetul, şi a motoarelor ultrasonice pentru focalizare perfectă, există încă din secolul XV principiul formării imagini printr-o gaură foarte mică, numită stenopă. Chiar dacă au trecut mai mult de 5 secole de atunci, în prezent există o tendinţă abordată de foarte mulţi fotografi din întreaga lume, mai exact fotografierea prin stenopă sau "stenopa". Pe lângă multitudinea de galerii foto de acest gen în spaţiul virtual, această preocupare intensă a generat chiar şi o sărbătoare mondială în rândul fotografilor, mai exact, Ziua Mondială a Stenopei (Pinhole Day) care va fi anul acesta pe 27 aprilie 2008. Fotografiile prin stenopă ies din comun în general prin profunzimea infinită, calitatea foarte proastă dar totodată un aer aparte, prezintă o realitate stricată, distorsionată, ceea ce le face apreciate. Pe de altă parte, se poate exploata faptul că distanţa focală poate fi aleasă de fotograf când îşi construieşte stenopa, ceea ce ar putea echivala teoretic cu un obiectiv cu zoom infinit, mai ales în plaja focalelor mici unde se obţin unghiuri foarte mari ale câmpului fotografiat.

Primele fotografii prin stenopă de 0.3mm montată pe un aparat pe film de 24x36mm la distanţa focală de 22mm, unghiul de cuprindere pe diagonală fiind de aproximativ 108 grade. Film Konica de ISO 400.

Timp de expunere 1/2s

Timp de expunere aprox. 12sec


Mitropolia din Târgovişte, expunere 1/8s


Timp de expunere 1/4s


Timp de expunere 1/15s

(Articol de Florian ISPAS)

7 comentarii:

jon spunea...

sunt cu adevarat fascinat de aceasta tehnica, am facut cateva probe si nu am fost pe deplin multumit. am lucrat cu un D200 de la nikon folosind capacul body-ului gaurit cu un burghiu de 4, in spate montand stenopa. banuesc ca am avut o distanta focala de 50 mm. intrebarea mea este daca dimensiunea stenopei este in functie de distanta focala? este clar ca pe viitor ma intereseaza sa-mi adaptez un slr 6x6. as vrea sa stiu mai aprofundat anumite chestii legate de aceasta tehnica. locuiesc la paris si m-ar interesa sa pot trage cateva cadre cu arhitectura clasica de aici. as vrea sa am discutii mai aprofundate despre aceasta tehnica.

Stenopa spunea...

Desigur, sunt legate cele doua. Scrie un e-mail pe adresa din blog si te voi indruma in masura in care pot.

Eugen Mezei spunea...

Eu mi-am facut stenopa din tabla de la subarul unei dischete de 3,5". (Adica tabla aia care este impinsa la o parte pt. ca sa poata accesa capul la folia magnetica.)
Din pacate pozele imi ies cu el exact ca si la poza cu Mitropolia. Adica fiind tabla lucioas reflecta lumina.

Oare ce material as putea folosi care sa fie mat si preferabil negru?

Eugen

Stenopa spunea...

Nu conteaza faptul ca tabla e lucioasa. Reflexiile acelea sunt de fapt lumina parazita care intra pe langa stenopa din cauza unei greseli de fabricatie. Verifica atent orice detaliu si acopera bine totul in afara de stenopa

Coate-Goale spunea...

Am înţeles că se poate folosi şi material fotosensibil,se găseşte la laboratoare? Este mai avantajos să folosim film?

Stenopa spunea...

pai si filmul e material fotosensibil. nu-nteleg la ce te referi dar orice este fotosensibil se poate folosi

Coate-Goale spunea...

Scuze pentru exprimare,greşeala mea.Mă gândeam la ceva gen polaroid,un material pe care se imprimă imaginea direct.Am citit ceva despre stenope mai demult şi am înţeles că aşa au făcute primele poze.